loading...
منچستريونايتد Manchester United
شهاب بازدید : 726 پنجشنبه 10 فروردین 1391 نظرات (6)

 

تاریخ باشگاه منچستریونایتد

نوشته شده توسط کایل دیلر Kyle-Diller



فصل گذشته منچستر یونایتد با شکستن رکورد قهرمانی نوزدهم در لیگ برتر، کتابهای تاریخ را از نو نوشتند.

این قهرمانی اخیر، تنها یکی از پیروزیهای اخیر در تاریخ کهن و برجسته ای است که از 1878 آغاز شده است. و این نتایج درخشان تنها منحصر به تیم معاصری که ما می شناسیم و به آن عشق می ورزیم نیست. و البته برای هواداران باشگاه اهمیت دارد که بدانند که این تیم از کدامین مرتبه های پایین و اولیه به یکی از بزرگترین و موفقترین باشگاههای جهان تبدیل شده است.

بازیکنان روزهای نخستین تأسیس باشگاه، به جای این پیراهن قرمز معروف که در قرن 21 در سطح جهان باشگاه را با آن می شناسند، پیراهنی سبز و طلایی برتن می کردند. رنگی مشابه شالهای معروفی که اخیرا در ورزشگاه به عنوان نماد اعتراض عمومی در برابر مالکین باشگاه تبدیل شده اند.

 

لباس سوم باشگاه در سالهای 92 تا 1995 برتن برایان رابسون و رایان گیگز، که یادبود رنگ سبز و زرد نیوتن هیث است


در حقیقت این شالها هم نمادی از همان روزهای آغازین باشگاه و پیش از حکمفرمایی گلیزرها هستند. روزهایی پیش از آن که حتی باشگاه با نام منچستریونایتد شناخته شده باشد. باشگاه وقتی که در سال 1878 تأسیس شد، با نام باشگاه فوتبال نیوتن هیث Newton Heath LYR پا به عرصۀ ورزش گذاشت.

باشگاه توسط شرکت ساخت کالسکه و واگن ایستگاه نیوتن هیث شرکت راه آهن منطقۀ یورکشایر و لنکشایر تأسیس شده از همین رو به مخفف Newton Heath LYR (Lancashire and Yorkshire Railway) نامیده میشد. در آن روزها امور مالی تیم در دردست شرکت راه آهن بود و بازیهای باشگاه محدود به دیدارهای دوستانه با دیگر تیمهای راه آهن بود.

سالها پیش از تأسیس اولدترافورد،باشگاه از زمینی کوچک در North Road استفاده می کرد. البته The Heathens (مترجم: لقب قدیمی نیوتن هیث - Heath به معنای زمین خشک و بایر است، ولی Heathens به معنای افراد کافر و بی دین است!) تا سال فصل 1883/84 هیچ مسابقۀ رسمی ای در این زمین برگذار نکردند تا اینکه در این سال به جام لنکشایر Lancashire Cup وارد شدند. مزۀ این جام که اولین تجربۀ رقابت در فوتبال برای باشگاه بود، با موفقیتهای امروز باشگاه بسیار تفاوت داشت: چرا که نیوتن هیث در همان دور اول با نتیجۀ 7-2 مغلوب تیم ذخیره های بلکبرن المپیک شدند.

The Heathens سریعا پس از شکست اولیه شان، وارد رقابتهای فوتبالی شدند: با این حال پس از شکست در دور دوم جام لنکشایر در سال 1884-85 باشگاه در جام منچستر به فینال رسید که در این فینال 3-0 شکست خورد. تنها یک سال بعد، باشگاه مزۀ اولین جامی را که بتوان نام موفقیت روی آن گذاشت چشید: آنها در فینال جام منچستر، تیم منچستر را 2-1 شکست دادند و قهرمان این جام شدند (یعنی تنها 7 سال پس از تأسیس باشگاه)

ممکن است جام منچستر برای برخی هواداران آشنا باشد، چرا که این جام هنوز هم تحت عنوان "جام پیشکسوتان منچستر" برگزار می شود که تیم ذخیره های ما قهرمان حکمفرمای این جام محسوب می شود. یونایتد تا به این روز پر افتخار ترین تیم این جام باقی مانده است. ولی خوب تصور این که در اواخر قرن نوزدهم هم در این جام افتخار آفرینی کرده است، کمی دشوار است.

در اولین گام در مسابقاتی که امروزه قابل اهمیت است، نیوتن هیث در سال 1886-87 به عنوان اولین جام ارزشمند، وارد اف ای کاپ شد. در این جام تیم موفق شد یک تساوی 2-2 برابر Fleetwood Rangers را تضمین کند، که داور رأی به اجرای وقتهای اضافه (فکر کنم به جای بازی برگشت) داد، ولی کاپیتان The Heathens از این تصمیم داور امتناع کرد و بعدا با اعتراض Fleetwood به فدراسیون، رأی این دیدار به حذف نیوتن هیث صادر شد. پس از این اتفاق نیوتن هیث برای مدتی کوتاه (2 سال) اف ای کاپ را تا فصل 1889 بایکوت کرد.

در فصل بعدش، در سال 1887-88 باشگاه برای چهارمین بار پیاپی به فینال جام منچستر رسید و در این فینال 7-0 برابر Hooley Hill به برتری رسید. باشگاه در دو فصل آتی دو جام دیگر جام منچستر را نیز کسب کرد و پنجمین و آخرین جام منچستر خود را نیز در سال 1892-93 با پیروزی 2-1 برابر تیم نام آشنای بولتون بدست آورد.

نیوتون هیث پس از اینکه از حضورشان در لیگ فوتبال ممانعت به عمل آمد، اولین تجربه خود در یک لیگ را به عنوان یکی از اعضای زیربناییِ The Combination، در این جام کسب کردند. The Heathens در اولین حضورشان در این جام بهترین رکورد را ثبت کردند، ولی The Combination به دلیل مشکلات مالی در آپریل 1889برچیده شد و رقابت تیمها در این لیگ نیمه تمام ماند.

در فصل بعد، باشگاه پس از آنکه مجددا حضورش در لیگ فوتبال با مخالفت روبرو شد، یک لیگ دیگر را در چهارچوب Football Allianceتجربه کرد. که این جام را در مکان هشتم به پایان رساند. در سال 1890 نیوتن هیث قراردادهایش با شرکت راه آهن را پایان داد و پسوند LYR را از نام باشگاه حذف کرد.

پس از اینکه فصل 1891-92 را در جام Football Alliance در مکان دوم به پایان رساندند، لیگ فوتبال و Football Alliance ادغام شدند و نهایتا نیوتن هیث در دستۀ اول لیگ فوتبال First Division پذیرفته شد. (مترجم: در همین سال به همین دلیل لیگ دسته اول از 14 تیم به 16 تیم افزایش یافت. و لیگ دسته دو نیز درهمین سال راه اندازی شد و همشهری یونایتد، منچستر سیتی نیز با نام قدیمیش درست از همین سال در لیگ دسته دو کار خود را آغاز کرد)

با این وجود در اولین فصل حضورشان در مسابقات لیگ فوتبال در ردۀ آخر قرار گرفتند. این ماجرا پیش از سیستم حذفی کنونی حاکم بر لیگ برتر بود. و نیوتن هیث (به جای حذف مستقیم) در دو دیدار رفت و برگشت به مصاف تیم اول لیگ دسته دو Second Division رفت و با پیروزی در برابر Small Heathاز حذف شدن گریخت. تیمی که امروزه شما آنها را با نام بیرمنگام سیتی می شناسید.

نیوتن هیث فصل بعد را نیز در ردۀ آخر قرار گرفت، ولی این بار در برابر تیمی به نام لیورپول 2-0 شکست خورد و برخلاف شاهکارهای منچستریونایتد، متأسفانه نیوتن هیث اولین تیم انگلیسی لقب گرفت که از دستۀ اول به دسته های پایینتر سقوط می کند.

باشگاه تا پایان قرن نوزدهم در لیگ دستۀ دو باقی ماند. هرچند در هر دوسال 1894-95 و 1896-97 تا مرز صعود به لیگ اول پیش رفتند و با شکست در مسابقات حذفی از صعود بازماندند.

قطعا با نام درخشانی که ما این روزها از منچستریونایتد سراغ داشتیم فاصله داشت، ولی پایۀ این تیم درخشان در آخرین روزهای قرن 19 و تحت نام نیوتن هیث شکل گرفت.

پس از آن زمان اندکی طول کشید تا باشگاه به "منچستریونایتد" تغییر نام دهد، در روزهایی که اولین جام لیگ را در روزهای اولین ستاره های باشگاه به دست آوردیم. با این حال میراث نیوتن هیث باید برای مدتی طولانی در ذهن هواداران به عنوان بخشی مهم از تارخ باشگاه باقی بماند.

افخارات در این سالها:

جام منچستر: 1885-86, 1887-88, 1888-89, 1889-90, 1892-93

 

این اولین سری از سری هفتگی مقالات تاریخ مستند منچستریونایتد است که در این سایت قرار می گیرد. مقالۀ هفتۀ آینده بر روی درهۀ اول قرن بیستم یعنی سالهای 1900 تا 1909 تمرکز خواهد کرد.

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط one united در تاریخ 1348/10/11 و 14:25 دقیقه ارسال شده است

eyval jaleb booood ...
vaghean nesbat be oon moghe pishraft kardan! alan nemitoonam dark konam united oooooon ghadr zaef bo0de
شکلک
پاسخ : باید شکر خدا رو هم بگیم که ما رو زمان سرالکس آفریده! خیلی ها هستن طرفدار یه تیم میشن، ولی با بزرگ شدن اونها تیمشون ضعیف میشه. نمونۀ بارزش افرادی مثل مزدک، فردوسی پور و جاودانی که سی سال پیش تو کودکی طرفدار قدرت اول جزیره، لیورپول شدن ولی الآن سی ساله دارن ضد حال می خورن!!
امیدوارم تا زمان مرگم و سالها پس از اون یونایتد همواره تو قدرت بمونه

این نظر توسط شهاب غ در تاریخ 1348/10/11 و 12:26 دقیقه ارسال شده است

یه آمار جالب دیگه:
نیوتن هیث سال 1892 که توی لیگ پذیرفته شد، اولین بازی رسمیش در لیگهای معتبر انگلیس رو برابر بلکبرن روورزی انجام داد که اون زمان پرافتخار ترین تیم اف ای کاپ و پر از بازیکنان بین المللی بود:
اول بلکبرن 3-0 جلو افتاد ولی نیوتن هیث قبل از پایان نیمۀ اول بازی رو 3-2 کرد. نیمۀ دوم هم هر تیم 1 گل زدن و نیوتن تازه صعود کرده برابر بلکبرن قدرتمند 4-3 شکست خورد. اولین گل نیوتن هیث در این بازی رو (که "اولین گل رسمی تاریخ باشگاه محسوب میشه!!) فرد دونالدسون وارد دروازۀ بلکبرن کرد.
دونالدسون این فصل 15 گل دیگه هم به ثمر رسوند. من جمله یک هت تریکز در پیروزی 10-1 برابر ولوز - پیروزی ای که تا به امروز رکورددار بهترین پیروزی در لیگ اول انگلیس محسوب میشه!!
تو فصل اول حضورمون هم رکوردی زدیم که 120 سال کسی نتونسته بزنه! ما اینیم دیگه!
فقط نمی دونم چه جوری همچین تیمی آخر شده تو اون لیگ شکلک

این نظر توسط شهاب غ در تاریخ 1348/10/11 و 12:13 دقیقه ارسال شده است

رفتم تاریخ تشکیل باشگاه رو از چند جا دیگه هم چک کردم، بعضی جاها اطلاعات کاملتری هم داشتن. مثلا زمان تشکیل باشگاه، ملکه ویکتوریای معروف روی تخت بود. شهر منچستر هم توش دلهرۀ وبا افتاده بود و سال به سال از پذیرفتن تیم نیوتن هیث به عنوان یک تیم پروفشنال در یک لیگ از سال 1878 تا 1885 امتناع می شد. سال 1885 هم تنها "با یک رأی" به عنوان یک تیم پروفشنال در لیگ فوتبال آلیانس پذیرفته شدند!

این نظر توسط kaka در تاریخ 1348/10/11 و 11:41 دقیقه ارسال شده است

salam be shoma site ma mitone ba shoma dar sfe hamian site tabadol nbanner anjam bede ba ma dar ertebat bashid

این نظر توسط رامین عالمیان راد در تاریخ 1348/10/11 و 9:47 دقیقه ارسال شده است

سلام

یه مقاله باحال

http://www.goal.com/iran/news/1832/%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86/2012/03/28/2997615/%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%81%D8%B1%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%85%D9%86-%DB%8C%D9%88-%D8%A8%D8%AE%D8%AA-%D8%A7%D9%88%D9%84-%D9%82%D9%87%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C
پاسخ : مرسی رامین جان شکلک
مقالۀ قشنگی بود

این نظر توسط mohsen در تاریخ 1348/10/11 و 2:14 دقیقه ارسال شده است

vaaaaaaaaaaay ye chize khoda be site ezafe kardin ! damet garm !
che ghadr zaeif boode ! khoob avayele kar boodim ! fekr konam sare varshekastegi esme bashgah ro taghir dadan !!!
پاسخ : دقیقا محسن! می خواستن باشگاه رو منحل کنن، که یه صاحب کارخونه مشروب سازی سگش میاد یه توپ پیدا می کنه و یه سری ماجرا که بعدش می خره باشگاه رو و اسمش رو میذاره منچستریونایتد! امیدوارم هفتۀ بعد بلیچرریپورت این داستان رو هم اشاره کنه! وگرنه خودم از یه جا دیگه ترجمه می کنم! شکلک


کد امنیتی رفرش
چت روم

Free Chat-Box
بنر دوستان






اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • کانون هواداران رئال مادرید
  • طنز روز
  • عکسهای یونایتدی
  • جدیدترین اخبار فوتبال ایران و جهان
  • منچستریونایتد قوی ترین تیم جهان
  • منچستریونایتد قرارگاه اسطوره ها
  • manchester united
  • realiha
  • منچستریونایتد
  • پورتال کلیپ منچستر یونایتد
  • Sohail’s Star - Comet
  • دست نوشت های من
  • اولین وبسایت رسمی فوتبال ایتالیا در ایران
  • Eshgh
  • جدیدترین آهنگهای روز دنیا
  • پایگاه خبری فارسی رئال مادرید
  • طرفداران لیگ های اروپا
  • پچهای pes2012 و بازی های کامپیوتری
  • Aon - منچستریونایتد
  • یـــک طرفـــدار
  • حضرت مهدي
  • همیشگی
  • منچستريونايتد | شياطين سرخ
  • طراحی حرفه ای بنر
  • ویرایشگران ایرانی ساکر
  • منچستر254
  • :: پادشاه عکس فوتبال ::
  • جزوه سرا
  • منچستریونایتد
  • عشق---عشق---عشق
  • مسعود رونالدو
  • هواداران افراطی تاتنهام هاتسپر
  • پایگاه خبری هواداران کاکا
  • باشگاه فوتسال میلاد
  • قلمرو هواداران منچستریونایتد
  • lov2lov
  • منچستر عشق هميشگي
  • منچستر یونایتد تیمی برای تمام فصول
  • طرفداران 4 تفنگدار
  • کانون هواداران پرسپولیس
  • منچستر یونایتد بهترین تیم دنیا
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • جدول لیگ
    امروز در اولدترافورد

    آمار سایت
  • کل مطالب : 1204
  • کل نظرات : 27826
  • افراد آنلاین : 86
  • تعداد اعضا : 1022
  • آی پی امروز : 309
  • آی پی دیروز : 157
  • بازدید امروز : 608
  • باردید دیروز : 832
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 2,442
  • بازدید ماه : 2,442
  • بازدید سال : 131,031
  • بازدید کلی : 1,719,073
  • کدهای اختصاصی

    Got an Injury? Visit PhysioRoom.com for expert physiotherapy help & products for your Sports Injury, including tennis elbow support, first aid kit & coccyx cushion.

    بازي بعدي

    لیگ برتر

    چلسي

    یکشنبه 15 ارديبهشت

    ساعت 19:30 به وقت تهران

    ورزشگاه الدترافورد

    صفحه فيسبوك ما

    bazi ghabli
       http://blogs-images.forbes.com/mikeozanian/files/2013/01/296px-Manchester_United_FC_crest.svg_.png           http://www.logostage.com/logos/arsenal.png
      منچستریونایتد 1 - 1  آرسنال

    يكشنبه 92/2/8

    گل ها :

     ون پرسي 44 | تئو ولكات 2