loading...
منچستريونايتد Manchester United
ميلاد بازدید : 494 یکشنبه 12 شهریور 1391 نظرات (8)

از سال ۱۹۸۶ که سرآلکس فرگوسن به عنوان سرمربی تیم فوتبال منچستریونایتد انتخاب شد،رکورد ها را یکی پس از دیگری شکست. افتخار آفرینی امری طبیعی و عادی شده است،کسی نمیتواند وقتی صحبت از قهرمانی در انگلستان می شود نامی از یونایتد فرگوسن نبرد!

 

زمانی که اعلام شد فرگوسن هدایت منچستریونایتد را بر عهده گرفته است شاید کسی تصور نمی کرد سال ها بعد این مرد تیم میانه جدولی انگلستان را به تمام افتخاراتی که داشته و نداشته برساند. چه کسی فکر می کرد فرگوسن اسکاتلندی که در آستانه بر عهده گرفتن سمت مربیگری لیورپول است به یک باره یونایتد را برای افتخار آفرینی انتخاب کند.

 

فرگوسن در اسکاتلند مربی بزرگی بود،کسب جام های داخلی و اروپایی افتخارات کمی نبود و به همین دلیل طرفداران یونایتد امیدوار بودند تا بعد از ۲۰ سال بتوانند مجددا بهترین تیم انگلستان باشند. دهه ۸۰ یونایتد و طرفدارانش تنها نظاره گر افتخار آفرینی لیورپولی ها بودند،لیورپولی هایی که آقایی می کردند و یونایتد را تیمی درجه دو میدانستند. شاید هر چند سال یک بار در این دهه کسب جام های حذفی دل طرفداران یونایتد را شاد می کرد اما هیچ کس تصور نمی کرد مردی ظهور کند که فوتبال بریتانیا را متحول کند و جای بزرگان را عوض کند،فرگوسن در یکی از اظهار نظر های جالب خود بعد از تمسخر طرفداران لیورپول مبنی بر تعداد کم جام های یونایتد اعلام کرد : زمانی یونایتد را ترک خواهم کرد که قهرمانی هایش بیشتر از لیورپول شود! شاید آن زمان با توجه به اختلاف ۱۱ قهرمانی در لیگ یونایتد و لیورپول این اظهار نظر خنده دار به نظر می رسید،اما فرگوسن نشان داد که بزرگترین مربی تاریخ چه کاری باید انجام دهد تا بزرگترین مربی تاریخ شود! بله فرگوسن به قولی که داده بود عمل کرد. پیروزی ۲-۱ مقابل چلسی در نوزدهمین دوره رقابت های لیگ برتر،یونایتد را به نوزدهمین قهرمانی در انگلستان رساند و فرگوسن کاری کرد کارستان! لیورپول هنوز همان ۱۸ قهرمانی را دارد و بزرگان زیادی رفتند و آمدند ولی فرگوسن پای حرف خود ایستاد و هیچگاه اجازه نداد لیورپول نسبت به یونایتد برتری داشته باشد.

 

سال های نخست حضور فرگوسن در یونایتد چندان تفاوتی با سال های گذشته این تیم نداشت و نتایج ضعیف و کسب جام های حذفی همچنان بر قرار بود. اما با گذر زمان و پیاده کردن تفکرات خود در تیم های پایه و تیم بزرگسالان به یک باره باشگاه منچستریونایتد از میانه های جدول به بالای جدول صعود کرد و حالا دیگر یونایتد جز مدعیان قهرمانی بود. فرگوسن می دانست چگونه باید یک تیم تاریخی را از دوران افت خود به دوران طلایی برساند،تفاوت فرگوسن با مربی های بزرگ تاریخ شاید در همین زمینه باشد،کسی را پیدا می کنید که تیم میانه جدولی را تبدیل به ارزشمند ترین و پر طرفدارترین تیم دنیا کرده باشد؟ آیا کسی توانایی دارد جدا از کسب بیش از ۳۷ جام با یک تیم میانه جدولی این تیم را ثروتمندترین باشگاه جهان کند؟

 

مرد جوان اسکاتلندی به موفقیت خود و افکار خود ایمان داشت،پس دلیلی نداشت هر سال ستاره های بزرگی را جذب تیم کند،جوانان آکادمی یونایتد که اولین آکادمی فوتبال در جهان است،توانایی های بالایی داشتند. بی دلیل نبود که فرگوسن شخصا با خانواده نوجوانان با استعداد صحبت می کرد تا آن ها را به ستاره های فوتبال جهان تبدیل کند! رایان گیگز را فراموش نکنید،این ستاره ولزی نوجوانی ۱۴ ساله بود که به یونایتد پیوست و در آینده یکی از موفق ترین و در واقع محبوبترین بازیکن تاریخ یونایتد شد.

 

رایان گیگز،پل اسکولز،دیوید بکام،نیکی بات،گری و فیلیپ نویل،نیکی بات و بسیاری از ستاره های تاریخی باشگاه یونایتد توسط این مربی پرورش یافته اند و تا همین امروز برای این مربی تاثیر گذار بوده اند. فرگوسن در فصل ۱۹۹۳-۱۹۹۲ پس از ۲۶ سال منچستریونایتد را قهرمان انگلیس کرد تا تمام کسانی که به طعنه می گفتند فرگوسن با این جوجه ها به جامی دست نخواهند یافت خاموش شوند.

 

نیازی نیست طرفدار منچستریونایتد باشید تا با قاطعیت بگویید فرگوسن کاری را کرد که کسی تا به امروز توان انجامش را نداشته است،۲۵ سال حضور در سطح اول فوتبال دنیا وکسب ۱۲ عنوان قهرمانی در رقابت های لیگ برتر و افتخارات فراوان تنها و تنها از پس یک نفر بر می آید و آن یک نفر کسی نیست جز سر آلکس فرگوسن.

 

مربی های بزرگ تاریخ،با کسب جام های فراوان و افتخار آفرینی به بزرگی رسیده اند اما سر آلکس بزرگی و افتخار را فقط در کسب جام ندید،بزرگی و موفقیت برای فرگوسن معنای دیگری جدا از کسب ۴۹ جام هم داشت،فرگوسن عقیده داشت و البته دارد که موفقیت می تواند پرورش استعداد های بزرگ باشد،پیاده کردن سیاست های جدید در باشگاه باشد،تبدیل کردن یک تیم معمولی به بهترین تیم جهان باشد.

 

فرگوسن هیچگاه وابستگی خاصی به ستاره های خود نداشت. مهم نبود کانتونا باشد یا نباشد،یونایتد همچنان برنده بود. مهم نبود دیوید بکام دوران طلایی خود را تمام کند و به رئال مادرید بپیوندد،فرگوسن ستاره دیگری به نام رونالدو را معرفی کرد و قهرمان اروپا شد! اهمیتی نداشت کریستیانو رونالدویی که ۱۲ میلیون پوند برای یونایتد هزینه داشت با ۸۰ میلیون پوند به رئال مادرید بپیوندد،چون یونایتد همچنان بهترین تیم انگلستان بود،خروج رودفان نیستلروی،روی کین،یاپ استام،مارک هیوز،کارلوس توز و ستاره های بی چون چرای یونایتد تاثیری بر عملکرد فرگوسن نداشت چون این بزرگ مرد فوتبال دنیا همیشه چیزی برای رو کردن داشت،بازی دادن به جوانان جویای نام و کسب تجربه حتی در بازی های بزرگ تضمینی بود بر آینده سرآلکس در منچستریونایتد و تضمینی بود برای ادامه موفقیت های این تیم.

 

شاید یک سال نتیجه نگرفتن و حذف از مرحله گروهی در سال ۲۰۰۵ در شان یونایتد نبود اما با نگاهی به سال ۲۰۰۵ و سال های بعد آن متوجه میشویم که فرگوسن در حال آماده کردن تیمی در حد قهرمان اروپا بود،جوانانی همچون رونالدو،رونی،اوشی،براون و خیلی های دیگر شاید با بی تجربگی عوامل حذف از رقابت های اروپایی در سال ۲۰۰۵ بودند اما اعتماد فرگوسن به همین جوانان و به خدمت گرفتن بازیکنان گمنامی همچون نمانیا ویدیچ و پاتریس اورا آماده کردن تیمی بود که باید قهرمان اروپا می شد و ۳ سال بعد از همان نتایج ضعیف،نتیجه اعتماد فرگوسن به جوانان قهرمانی در اروپا و انگلستان بود.

 

سال های طلایی فرگوسن یکی ۲ تا نیست و فرگوسن نشان داده هر سال،برای او طلایی بوده و طلایی از این لحاظ که ما در راه قهرمانی هستیم اگرچه امروز قهرمان نباشیم!

 

سال ۱۹۹۹ بهترین سال تاریخ باشگاه منچستریونایتد است،جایی که جوانان مورد اعتماد فرگوسن تمامی بزرگان اروپا از جمله بارسلونا،یوونتوس و بایرن مونیخ را پشت سر گذاشتند تا لقب "سر" برازنده این مرد اسکاتلندی باشد.

 

بدون شک در دنیای فوتبال خیلی از چهره های بزرگ را میتوان با یکدیگر مقایسه کرد،امثال دیگو مارادونا و لیونل مسی با هم همه روزه مقایسه می شوند،از لحاظ تعصب و وفاداری پائولو مالدینی،دل پیرو،کارلس پویول و فرناندو هیرو قابل مقایسه هستند. در خط دفاعی،در خط هافبک و خط حمله تمامی ستاره ها کار های بزرگی را انجام داده اند که قبل از آنها خیلی ها انجام داده اند،کریستیانو رونالدو و لیونل مسی در تاریخ بی همتا نیستند! مارادونا و دی استفانو را میتوان با این دو ستاره مقایسه کرد! شاید رونالدو برزیلی،اتوئو،هانری،نیستلروی،رائول و خیلی از مهاجمان تمام کننده در دنیا باشند که بزرگی کرده اند اما مطمئن باشید این اسطوره ها با هم قابل مقایسه هستند چون افتخاراتی را بدست آوردند که فقط یک نفر کسب نکرده است. روی نیمکت و برای مقایسه بزرگان بی تردید امثال گاس هیدینک،مارچلو لیپی،دل بوسکه،ژوزه مورینیو،پپ گواردیولا،آرسن ونگر و خیلی های دیگر قابل مقایسه هستند چون جام های مشابه را کسب کرده اند و شاید فقط تفاوت در تعداد آن ها باشد.

 

اما بدون تردید شما کسی را سراغ ندارید جدا از کسب جام های فراوان توانسته باشد معمولی ترین تیم را تبدیل به بهترین تیم دنیا کند.

 

منچستریونایتد ۲۵ سال پیش تیمی معمولی بود،چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ اعتبار و فنی! اما امروز این تیم پرطرفدار ترین،ارزشمندترین و یکی از بهترین تیم های دنیاست،چون سرآلکس فرگوسن روی نیمکت این تیم نشسته است. 

 

فرگوسن هیچگاه فقط برای امسال یا سال آینده کار نکرده و هدفی کوتاه مدت را دنبال نکرده است،فرگوسن ۵ سال کاشت و ۲۵ سال برداشت کرد. فرگوسن سال ۲۰۰۵ از مرحله گروهی اروپا حذف شد اما نتیجه اعتماد به جوانان را در ۷ سال بعد با ۳ بار حضور در فینال لیگ قهرمانان اروپا و ۴ قهرمانی در انگلستان گرفت.

 

شاید خیلی ها دوران فرگوسن را در یونایتد با حذف از مرحله گروهی اروپا در سال ۲۰۱۱ تمام شده بدانند،اما بعید نیست فرگوسن باز هم در حال سپری کردن آرامشی قبل از طوفان باشد.

 

فردا پیرمرد اسکاتلندی برای هزارمین بار در رقابت های لیگ و ۱۴۴۹ بار در کل مسابقات روی نیمکت منچستریونایتد خواهد نشست!

 

فرگوسن در رقابت های لیگ انگلستان ۵۹۸ برد،۲۳۳ تساوی و ۱۶۸ شکست را تجربه کرده است. به ثمر رساندن ۱۸۶۳ گل در ۹۹۹ بازی گذشته لیگ نشان از یک تیم همیشه رو به جلو دارد.

 

منچستریونایتد تحت رهبری سرآلکس فرگوسن ۱۴۴۸ بار پا به میدان مسابقه گذاشته است و در این تعداد بازی موفق شده ۲۶۵۸ گل را به ثمر برساند.

 

کسب ۱۲ عنوان قهرمانی در رقابت های لیگ برتر،۲ قهرمانی در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا،۵ قهرمانی در اف ای کاپ انگلیس،۴ قهرمانی در جام اتحادیه،۱۰ قهرمانی چامونیتی شیلد،یک قهرمانی در جام برندگان اروپا،یک سوپر کاپ اروپا و ۲ قهرمانی در رقابت های جام باشگاه های جهان،مجموعا ۳۷ قهرمانی بهترین مربی تاریخ این باشگاه می باشد.

 

امروز در اولدترافورد مجسمه فرگوسن قرار گرفته است و به خاطر قدردانی از این افسانه تکرار نشدنی فوتبال،یکی از جایگاه های تماشاگران در این ورزشگاه ۱۰۳ ساله به نام سرآلکس فرگوسن نامگذاری شده است(SIR ALEX FERGUSON STAND).

 

طرفداران فرگوسن بی شک می توانند تا سال های سال به حضور افسانه ای همچون فرگوسن در تیمشان ببالند. زیرا فرگوسن با وجود کسب موفقیت های تکرار نشدنی همراه با شیاطین سرخ همواره تاکید داشته که هیچ فردی بزرگتر از باشگاه "منچستریونایتد" نیست،پس بزرگی کردن برای باشگاه بزرگی همچون یونایتد،افتخار است.

س

برچسب ها سر الکس فرگوسن ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط mohsen_united در تاریخ 1348/10/11 و 16:48 دقیقه ارسال شده است

سرالكس كبيرشکلکشکلکشکلک

این نظر توسط HAMIDREZA در تاریخ 1348/10/11 و 16:46 دقیقه ارسال شده است

یعنی منچستر انقدر تیم معمولی بود قبل فرگوسن؟
پس دوران سر مت بازبی پشمه؟شکلکشکلک
پاسخ : راست میگی من به این توجه نکردم میگرد توی سایتا اگر مقاله ای در اون مورد پیدا کردم میزارم.شکلک

این نظر توسط ali taqipour در تاریخ 1348/10/11 و 16:24 دقیقه ارسال شده است

afarin sir alexشکلک

این نظر توسط Shayan در تاریخ 1348/10/11 و 14:30 دقیقه ارسال شده است

هر یونایتدی تو دنیا به داشتن همچین تیم بزرگ و همچین مربی بزرگی افتخار می کنه

این نظر توسط mr25 در تاریخ 1348/10/11 و 12:55 دقیقه ارسال شده است

یه سوال در مورد بازی امشب داشتم:اورا می تونه بازی کنه یا مصدومه؟شکلک
پاسخ : جایی ندیدم مصدوم باشه . پس حتما بازی میکنه

این نظر توسط mr25 در تاریخ 1348/10/11 و 12:46 دقیقه ارسال شده است

وقتی داشتم می خوندم اشک تو چشمام جمع شده بود واقعا که سر الکس کبیر کبیرترین کبیر دنیاست.شکلکشکلکشکلکشکلک

این نظر توسط سهیل در تاریخ 1348/10/11 و 12:41 دقیقه ارسال شده است

فقط می تونم بگم مو به تنم سیخ شد! غیر قابل وصفه این پیرمرد دوست داشتنی که البته به نظرم از خیلی از ماها هنوز جوان تر و با انگیزه تره ...
خدا واسمون نگهش داره شکلکشکلک

این نظر توسط سعيد در تاریخ 1348/10/11 و 12:35 دقیقه ارسال شده است

ديگه دنيا كي ميشه يه سرالكس ديگه ببينه عاشقتم سرالكس كبيرشکلک


کد امنیتی رفرش
چت روم

Free Chat-Box
بنر دوستان






اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • کانون هواداران رئال مادرید
  • طنز روز
  • عکسهای یونایتدی
  • جدیدترین اخبار فوتبال ایران و جهان
  • منچستریونایتد قوی ترین تیم جهان
  • منچستریونایتد قرارگاه اسطوره ها
  • manchester united
  • realiha
  • منچستریونایتد
  • پورتال کلیپ منچستر یونایتد
  • Sohail’s Star - Comet
  • دست نوشت های من
  • اولین وبسایت رسمی فوتبال ایتالیا در ایران
  • Eshgh
  • جدیدترین آهنگهای روز دنیا
  • پایگاه خبری فارسی رئال مادرید
  • طرفداران لیگ های اروپا
  • پچهای pes2012 و بازی های کامپیوتری
  • Aon - منچستریونایتد
  • یـــک طرفـــدار
  • حضرت مهدي
  • همیشگی
  • منچستريونايتد | شياطين سرخ
  • طراحی حرفه ای بنر
  • ویرایشگران ایرانی ساکر
  • منچستر254
  • :: پادشاه عکس فوتبال ::
  • جزوه سرا
  • منچستریونایتد
  • عشق---عشق---عشق
  • مسعود رونالدو
  • هواداران افراطی تاتنهام هاتسپر
  • پایگاه خبری هواداران کاکا
  • باشگاه فوتسال میلاد
  • قلمرو هواداران منچستریونایتد
  • lov2lov
  • منچستر عشق هميشگي
  • منچستر یونایتد تیمی برای تمام فصول
  • طرفداران 4 تفنگدار
  • کانون هواداران پرسپولیس
  • منچستر یونایتد بهترین تیم دنیا
  • دانلود سریال جدید
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • جدول لیگ
    امروز در اولدترافورد

    آمار سایت
  • کل مطالب : 1204
  • کل نظرات : 27826
  • افراد آنلاین : 74
  • تعداد اعضا : 1021
  • آی پی امروز : 208
  • آی پی دیروز : 172
  • بازدید امروز : 336
  • باردید دیروز : 541
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 336
  • بازدید ماه : 336
  • بازدید سال : 128,925
  • بازدید کلی : 1,716,967
  • کدهای اختصاصی

    Got an Injury? Visit PhysioRoom.com for expert physiotherapy help & products for your Sports Injury, including tennis elbow support, first aid kit & coccyx cushion.

    بازي بعدي

    لیگ برتر

    چلسي

    یکشنبه 15 ارديبهشت

    ساعت 19:30 به وقت تهران

    ورزشگاه الدترافورد

    صفحه فيسبوك ما

    bazi ghabli
       http://blogs-images.forbes.com/mikeozanian/files/2013/01/296px-Manchester_United_FC_crest.svg_.png           http://www.logostage.com/logos/arsenal.png
      منچستریونایتد 1 - 1  آرسنال

    يكشنبه 92/2/8

    گل ها :

     ون پرسي 44 | تئو ولكات 2